add us on facebook http://www.facebook.com/pages/Redang-Island-Malaysia/221443514558520

Monday, December 8, 2008

HaRi RaYa KoRbAn

Assalamualaikum wbt. dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, penulis dapat menyambut Hari Raya Korban pada tahun ini dengan kesyukuran dan penuh kebesaran kepada Ilahi. Berkorban (dalam istilah fekah disebut udhiyah) adalah menyembelih binatang ternak pada Hari Raya Aidiladha dan Hari Tasyrik dengan niat mendekatkan diri kepada Allah SWT. Satu peristiwa besar yang melambangkan sejarah agama kerana ia merupakan amalan tradisi para nabi sejak Adam hingga Nabi Muhammad SAW. Allahuakhbar!Allahuakhbar!Allahuakhbar! Walillahilham....

Pada sebelah paginya, selepas menunaikan solat subuh, sayup-sayup kedengaran laungan takbir di masjid dan surau berdekatan memecahkan kedinginan pagi. Penulis bersiap awal untuk ke masjid, menyarung baju melayu dan lengkap bersampin. Setelah bersiap, penulis berkesempatan untuk membaca akhbar secara on-line, ingin mengetahui perkembangan semasa sebelum menjejakan kaki ke luar.

Alhamdulillah...walaupun cuaca agak mendung, penulis sekeluarga tiba di Masjid Terapung (Masjid Tengku Tengah Zaharah) pada jam 8.00 pagi. Selepas menunaikan solat sunat, penulis bersama-sama jemaah lain bertakbir memuji kebesaran Ilahi. Sungguh syahdu...Selepas menunaikan solat sunat Aidiladha, khatib menyampaikan khutbahnya dengan penuh bersemangat. Intipati khutbah yang masih terngiang-ngiang di gegendang telinga adalah seruan supaya umat Islam supaya bersatu-padu dan melupakan persengketaan di antara satu sama lain seterusnya menjadikan ibadah korban yang dilakukan Nabi Ibrahim AS sebagai contoh keikhlasan dan kepatuhan seorang hamba Allah melaksanakan perintah yang disuruh. Oleh itu, penulis ingin menyeru diri sendiri dan para pembaca sekalian untuk sama-sama kita bermuhasabah diri menilai sejauh mana kita melaksanakan kewajipan kita sebagai khalifah di bumi Allah ini.

Hmm...sekembalinya ke rumah, penulis berpeluang untuk menyaksikan dan menolong melaksanakan ibadah korban. Di sini penulis melihat permuafakatan di antara masyarakat di sini amat erat melalui kerjasama yang ditunjukkan bagi menumbangkan seekor lembu jantan. Kemudian, kami bersama melapah dan membahagikan daging korban. Ini merupakan kali pertama penulis berpeluang memegang pisau, melapah seekor lembu. Satu pengalaman baharu yang tidak akan dilupakan. Penulis merasakan setiap generasi muda haruslah diberi peluang dan diajar cara-cara untuk melapah. Ini kerana penulis melihat golongan 'generasi tua' yang mendominasi aktiviti ini dan 'golongan muda' hanya menjadi pemerhati. Kelangsungan mengenai kaedah-kaedah ini perlu diperturunkan kepada generasi muda agar pelapis baru dapat dilahirkan.

Setelah proses pembahagian daging korban selesai, penulis sempat menolong abah untuk mengagih-agihkan daging korban kepada jiran-jiran dan rakan-rakan abah. Ini selaras dengan tuntutan agama yang menuntut umatnya menyedekahkan daging korban kepada fakir miskin dan jiran tetangga yang tidak melakukan korban dan juga yang kurang berada.

Di sebelah malamnya penulis ke rumah mak saudara untuk menyertai majlis tahlil. Pada majlis sebeginilah penulis berpeluang untuk bertemu dengan sanak saudara yang ramai setelah lama tidak bersua muka.

Setelah majlis selesai, penulis bergegas ke Gong Badak. Lokasinya Sport X...sebuah gelanggang futsal. Ini kerana pada malam ini penulis dan rakan-rakan akan beriadah bermain futsal. Sukan futsal merupakan kegemaran penulis pada waktu senggang jika bercuti di kampung halaman. Kesempatan bertemu rakan-rakan sambil dapat mengeluarkan peluh tidak disia-siakan walaupun terpaksa mengelurkan sedikit wang poket. Walaupun waktu pada ketika ini tidak sesuai (Raya Korban), tetapi oleh kerana tidak ingin menghampakan permintaan rakan-rakan penulis ke sana juga. Perjalanan memakan masa selama 15 minit menaiki motosikal Ex-5 (motor yang akan dibawa ke UPM). 100km/j...laju.huhu (AMARAN : MENUNGGANG MOTORSIKAL MELEBIHI HADLAJU MEMBAHAYAKAN NYAWA ANDA) Pada malam itu, pasukan penulis memenangi perlawanan dan penulis berjaya menjaringkan gol (x ingat berapa, tp byk gak) Satu kepuasan yang tidak terhingga.

Setelah penat bermain, masa untuk melepaskan lelah di sebuah warung sebelum pulang ke rumah. Jam menunjukkan jam 1.30 pagi ketika penulis sampai di rumah. Mata masih lagi tidak mengantuk, jadi penulis on-line untuk seketika sebelum memejamkan mata di kamar yang seakan-akan memangil-mangil. =P

2 comments: