add us on facebook http://www.facebook.com/pages/Redang-Island-Malaysia/221443514558520

Monday, December 8, 2008

pOiNT oF ViEw

Blog : Peri Pentingnya Pada Masa Kini

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera. Alhamdulillah...syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izin dan kurniaNya dapatlah penulis merialisasikan pembinaan sebuah blog sebagai wadah untuk mengharungi liku-liku kehidupan secara maya. Jika dahulu penulis telah mempunyai sebuah blog, namun demikian oleh kerana terdapat beberapa masalah menyebabkan wujudnya blog yang baharu ini.

Menjadi seorang blogger bukanlah menjadi impian dan tidak terfikir di lubuk hati penulis ketika dahulu. Sebelum era dan zaman blog menjadi buah mulut masyarakat, penulis berpendapat masyarakat umumnya belum mengenal apa itu blog? Namun demikian, selepas era Pilihanraya Umum ke-12, blog telah menjadi modal bicara khalayak tidak kira yang berpendidikan tinggi mahupun pakcik-pakcik yang minum di kedai kopi. Dapat dilihat di sini bahawa pengaruh blog pada ketika itu sebagai media alternatif telah menyebabkan salah satu punca sebuah parti politik utama di Malaysia telah gagal mendapat majoriti 2/3 di Parlimen. Blog memainkan peranan sebagai penyebar berita-berita yang tidak sedap didengar, tidak manis dipandang oleh pemerintah..namun demikian ia merupakan salah satu wadah kepada masyarakat yang dahagakan informasi yang tidak hanya mementingkan sesuatu pihak. Penulis tidak berniat untuk menyebelahi mana-mana pihak, tetapi itulah hakikat yang harus diterima oleh semua. Nah!! Begitu besarnya pengaruh blog pada zaman ini.

Setelah penulis meneliti perkembangan ini, dapat penulis simpulkan bahawa peranan yang dimainkan oleh blog amat penting dalam menyebarkan maklumat. Namun, sebagai seorang mahasiswa, penulis melihat kewujudan blog ini amat penting dalam melahirkan mahasiswa yang mampu melahirkan pemikiran yang kritis dan mampu memberikan idea dan pendapat yang membina dalam mewujudkan kelestarian dan keseimbangan dalam kehidupan bermasyarakat. Pada hari ini, penulis melihat begitu banyak blog-blog yang telah diwujudkan oleh mahasiswa yang meliputi semua aspek. Ada di antaranya menjadikan blog sebagai wadah perjuangan kumpulan tertentu dan juga individu. Penulis tertarik dengan kupasan-kupasan yang dinyatakan dalam blog mereka. Ada yang menggunakan bahasa puitis, berbunga-bunga dan ada juga menggunakan bahasa yang mudah untuk difahami dan kekreatifan mereka dalam mengubah blog supaya lebih menarik amat saya kagumi. Lain orang lain ragam. Itulah kita manusia yang berbeza, walaupun tampak sama dari luaran namun perbezaan antara kita tidak dapat dinafikan.

Ini memberikan inspirasi kepada penulis untuk menjadi seperti mereka. Semoga dengan kewujudan blog ini dapat memberikan pengalaman dan dunia baru kepada penulis. Penulis memohon kepada Allah SWT supaya Dia dapat memberikan penulis kekuatan untuk istiqamah dalam menterjemahkan pandangan dan pemikiran penulis melalui blog ini. Sebarang komen dan maklumbalas dari para pembaca amat penulis hargai.

Assalamualaikum WBT...

1 comment:

  1. hurmm..maka dgn ini lahirla seorg blogger bnama Ahmad Fikri..
    hope dis blog can be 1 of a medium 4 us 2 exchange our opinion n gain knowledge. best of luck!

    ReplyDelete