add us on facebook http://www.facebook.com/pages/Redang-Island-Malaysia/221443514558520

Thursday, January 22, 2009

Presiden Obama

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Dunia masih hangat memperkatakan tentang pelantikan Barack Hussein Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS) ke-44 menerusi majlis angkat sumpah di luar Capitol AS, semalam sekaligus membawa harapan kepada kelahiran sebuah negara AS baru.

Obama yang melakar sejarah sebagai Presiden kulit hitam pertama AS, tidak hanya membawa mesej pembaharuan kepada rakyat di negara berkenaan, sebaliknya memikul impian yang lebih besar bagi kebanyakan masyarakat dunia. Hakikatnya, Obama tidak mungkin dapat memenuhi semua janji-janji manis yang dibuatnya, apatah lagi harapan yang dihimpun oleh rakyat Amerika dan dunia terhadapnya.

Isu konflik Palestin-Israel, misalnya tidak mungkin beliau boleh membawa kedamaian tanpa puak bertelagah di Palestin tidak berdamai dan Israel tidak hanya mementingkan diri sendiri. Pemilihan Obama sebagai Presiden Amerika memang membawa harapan baru tetapi harus diingat beliau adalah presiden negaranya dan bukanlah presiden dunia. Obama juga perlu mematuhi dasar berhubung konflik Asia Barat yang ditetapkan oleh institusi dan undang-undang AS demi menjaga kepentingan politiknya.

Pastinya, Obama tidak akan mengambil sebarang penyelesaian yang dilihat tidak menyebelahi Israel, malah tidak keterlaluan untuk dikatakan AS di bawah era Obama juga akan terus menyokong ekonomi Israel dan membekalkan senjata kepada tentera Zionis.

Jika hari ini, adakah dengan panggilan telefon oleh Presiden Barack Obama kepada empat pemimpin rantau, Presiden Mesir, Hosni Mubarak, Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert, Raja Jordan, Raja Abdullah dan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas boleh dijadikan kayu ukur komitmen segera Obama dalam mewujudkan perdamaian di Asia Barat, khususnya menamatkan konflik Gaza? Tidak dapat tidak, penulis hanya mampu berdoa agar keamanan di Gaza akan berjaya diwujudkan tanpa sebarang diskriminasi.

No comments:

Post a Comment